Findus lilla Ärta

Alla inlägg den 12 november 2013

Av finduslillaarta - 12 november 2013 11:45

Namn på barn är nånting som poppar upp i huvet med jämna mellanrum på mig,

när det inte blir ett samtalsämne med någon annan rent av.

Nu är ja ju även i den sittsen att jag får, och ska börja spekulera namn till "Ärtan",

och det samtalet drog en kompis igång.


Vänta måste göra ett sidospår!
Anledningen till att min lilla gäst i magen kallas ärtan är att när jag fick reda på att jag är gravid så drog jag ner en app på telefonen och då stod det att den innom snar framtid var stor som en torkad ärta, och jag kort o gott fastnade lite för det.. :)


Ja hur som haver, jag och en kompis börja prata barn, halka in på barnnamn, är ganska osäker på om jag visste om att jag var gravid just då.. tvivlar på det?

Sak samma, han berätta namn han tänkt på sina barn,

och jag sa att jag har typ alltid varit svag för Theo, Tea, Noa, och kanske nånting mer.


Sen efter jag tagit testet och det visa + så drog jag och en kompis vidare o käka o halkade åter igen in på namn..

Jag har ett E tatuerat i nacken så vi började spekulera namn på E,

kom fram till:

Elias, Elioth

Evelina, Emelie, Emmie

 preleminärspikade Elias & Evelina


Sen har jag "ut i fall att" namn i fall att det skulle bli tvillingar då jag har det i släkten, eller helt enkelt inte skulle passa..
Kandidaterna blev då Vincent & Olivia


Inget är ju hugget i sten, men just nu är det såhär planerna går :)

Av finduslillaarta - 12 november 2013 01:50

.. men än är den långt ifrån klar!
Känner dock att jag kommit så pass långt att jag kan släppa bloggfixandet för stunden med lite gott samvete då ja inte längre ser den som en total katastrof..

Så nu säger jag upp mig för idag innan jag somnar med huvudet på tangentbordet! ;)


NattiNatti <3

Av finduslillaarta - 12 november 2013 00:35

Min graviditet i siffror:


  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2013
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2014 
  •  Du är gravid i vecka 8+0 
  •  Bebisen är c:a 16 mm. *
  •  Du har klarat av 20% av graviditeten.
  •  Du har 223 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2013 till 15-Dec-2013
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2013 till 15-Mar-2014
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2014 till 24-Jun-2014

    * Siffrorna avser genomsnittsbebisen och bygger på medelvärden för ett stort antal undersökta Svenska foster. 

 

 

Min graviditet i datum:

  • Befruktningen ägde rum omkring: 2013-10-01
  • Hjärtat börjar att slå ungefär nu: 2013-10-26
  • Embryot börjar röra sig: 2013-11-18
  • Embryostadiet övergår till fosterstadie: 2013-11-25
  • Alla inre organ är i stort sett färdigbildade: 2013-11-25
  • Risken för missfall avtar efter detta datum: 2013-12-09
  • Illamåendet avtar för de flesta: 2013-12-16
  • Könsorganen börjar bli tydliga (inte på ultraljud): 2013-12-23
  • Fostret kan svälja och kissa: 2014-01-06
  • Ungefärlig nu är det dags för RUL: 2014-01-13
  • Nu kan du kanske känna fostrets rörelser: 2014-01-23
  • Fostret börjar få regelbundet sovmönster: 2014-02-06
  • Fostret kan nu höra: 2014-02-26
  • Nio av tio barn överlever om de föds nu: 2014-03-27
  • Många bebisar lägger sig nu med huvudet nedåt: 2014-04-30
  • Ditt beräknade förlossningsdatum: 2014-06-24

 

 

I slutet av den andra månaden är din bebis ungefär lika stor som en böna, eller 16-22 mm. Om det är din första graviditet så märks det förmodligen inga förändringar ännu, men om det inte är din första så kanske du märker att kläderna sitter lite tightare än vad dom brukar.


Vid en undersökning skulle man notera att din livmoder som tidigare var stor som din knytnäve nu har vuxit till en grapefrukts storlek!



Bebisen:


Bebisen fortsätter att utvecklas i rasande hastighet. Hudveck som ska bilda ögonlock och små örongroddar anläggs. Fostrets ögon sitter fortfarande brett isär men kommer att flytta sig till framsidan av ansiktet så småningom. Nästippen är redan bildad. Med ultraljud kan man se att hjärtklaffarna är utvecklade och luftrör från strupe till lungor är på plats i den nu allt längre överkroppen som samtidigt rätas ut.


För bara ett par veckor sedan var din bebis armar bara små stumpar, men nu har den redan armbågar samtidigt som armar och ben växer allt längre. Antydan till fingar och tår kan också urskiljas.



Du:


Ett av symptomen som du kanske känner vid den här tiden är kramper och smärta i nedre delen av buken eller sidan. Detta beror sannolikt på att din livmoder växer. Var dock inte orolig om du inte känner av detta, eftersom det varierar från kvinna till kvinna. Om värkarna och kramperna åtföljs av blödningar bör du söka läkarvård omedelbart.


Många gravida kvinnor upplever också smärta som börjar i sätesmuskulaturen och strålar ned i benen. Detta kan vara mycket smärtsamt och beror på att några nerver kommer i kläm och den bästa åtgärden är att försöka ligga ned på andra sidan för att lätta på trycket på nerverna.


Fostret skyddas av en vätskefylld bubbla som utgörs av fosterhinnan och fostervatten. Innuti denna simmar bebisen tryggt och bekvämt. 


Navelsträngen innehåller 3 blodkärl som är ditt intimaste band med bebisen och sköter dess försörjning av syre och näring, samt tar hand om dess avfall. Vid forlossningen är navelsträngen oftast mellan 70 och 140 cm lång.

 

Ovido - Quiz & Flashcards