Findus lilla Ärta

Alla inlägg under oktober 2013

Av finduslillaarta - 30 oktober 2013 22:00

N:s reaktion:


Satt o skrev me N på mobilen då N nämde att hon satt på taket, och jag sa "ramlar du ner o slår dej kommer jag aldrig berätta nått för dig!"
*fröken nyfiken i en strut ringer upp mig* berätta vad?

Jag: nä vadå vem har sagt att jag har nått att berätta?
N: jo nått är de, ja känner dig, säg nu!
Jag; men nä, hade tänkt o berätta runt jul..
N; neeeej nununununu
Jag; ok, sitter du så att du inte kan ramla ner nånstans eller på annat sätt göra illa dig?
N; jaaaa säg bara
Jag; bra.. grattis du ska bli moster!
N; ...eh...va?!
Jag; jag är gravid, ja ska bli mamma, så du ska bli moster
N; Va säger du.. ska jag.. bli moster?!

Jag: japp
*N:s vän E samtidigt i bakgrunden: Va?! Ska Kattis ha barn?? Är inte hon lite för ung?*

N; Vadå för ung hon blir 23 o snart gammal kärring

tack för den förresten N, du e för söt!

*N:s vän E: jaha ja men dåså, men grattis!!*

Jag; ja men så ja, nu vet du de
     vi prata en liten stund till sen la vi på



J:s reaktion:

 

Skulle förbi J lite fort och lämna en sak så fråga hon hur det var o jag drog på mig ett jättesmile,

J blev självklart nyfiken så jag berättade hela historian, o va mamma o mormor sagt osv.
Och hennes reaktion blev i princip: "Va? Nää? Va kul! Din skurk ja skulle ju hinna först! Men va spännande! Pax för att va barnvakt! Men va kul!" osv i den stilen me lite frågor o svar emellan



Kan ju säga att den röda tråden i alla reaktioner har varit en mindre chock följt av ett "va?" och ett antal frågor,

men marioteten har varit positiva, vilket är jävligt skönt!
Och nu börjar jag få lite svårt att dela upp folk o deras reaktioner, så nu klimpar jag ihop dom lite, bara för att jag kan! ;)

Av finduslillaarta - 25 oktober 2013 14:45

Efter jag fick svaret svart på vitt och lugnat mig en smula blev som sagt första impulsen "måste ringa mamma"

Så efter att ha stirrat på telefonen en stund o C frågat va ja höll på med rå ringde jag upp henne.


Medans signalerna gick blev jag lite full i fan o kom på en sak ja sa för länge sedan

Jag och mamma kollade på "Under ytan" förut med bl.a Persbrant i rollerna, och i filmen säger Persbrant vid ett tillfälle "Hallåå mommo" och jag kläckte ur mig till mamma "den dag jag blir gravid ska jag säga så till dig.."
Sagt o gjort!


Mamma: Ja hallå?
Jag; Hallåå mommoo
Mamma; Eeh hej..? *tänker - hör hon inte att de e jag?*
Jag; Duu... vi har en liten situation här..
Mamma; Jaha..?
Jag; Joo asså, jag har vart på apoteket o köpt ett såndär litet test..
Mamma; eeh jaha
Jag; Ja du vet såntdär man pissar på så blir de + eller -...
Mamma; Vafan e du gravid unge?!
*mormor i bakgrunden; Va?! vem pratar du me?!*

Mamma; Kattis!!
mormor; Vaaaa e hon me barn?!

Jag; E du me mormor??
Mamma; Ja, vi e precis klara hos ögondoktorn.. men Kattis såhär kan man inte göra..! Man kan inte berätta sånthär utan att be mig att sitta först!!
Jag; Ja men sätt dig då..
Mamma; Men jaha, Ska du behålla?

*mormor i bakgrunden; de e väl klart hon ska behålla, gu va kul!!*
Jag; Jag vet inte riktigt, testet visa svagt så ska ta ett till i fall att.. Men jo jag vill nog behålla i alla fall..
Mamma; jaha jaja ja.. herregud unge så du gör.. va ska man säga?

Jag; ja vet inte jag har inte riktigt svalt de än
Mamma; nä inte jag heller.. men ska vi höras senare?
Jag; Aa vi gör de


Efter jag o mamma la på så börja mamma o mormor skena iväg o börja prata massor,
bl.a att det skulle bli jättespännande, jag mamma, mamma mormor o mormor gammelmormor..

sen hejda dom sig en smula för att inte bli för fästa med tanken ifall jag skulle säga att det blir en abort.. Och nästa stund börjar mormor igen o säger "tänk A, när du blir 50, då är ungen 5"


Lite senare pratade jag o mamma i telefon igen, vart väl inte så mycket mer sagt än att hon undra hur tankarna gick och jag sa ja vet inte, men abort känns inte som ett alternativ, har väl aldrig riktigt gjort, sen vart de en lång radda "va spännande, du ska bli mamma, o jag ska bli mormor, fattar du? nej de e obegripligt.. Men va häftigt!"

Av finduslillaarta - 25 oktober 2013 14:30

Jag hade väl inga direkta tankar på att jag kunde va gravid förens jag började gå över tiden,

och när jag var över ungeför en vecka så slog de mig att jag såg en röd prick på toapappret nån vecka tidigare som jag just då inte la energi på att spekulera över men nu då började tänka tillbaka på o fundera på om det var en nidblödning?

Vet fortfarande inte svaret men antagligen..


En tisdag efter jobbet får jag för mig att dra till gyn och kolla upp det, men fick svaret: vänta tills på fredag, det är billigare o bara bra om de eventuella hormonet får dra till sig några extra dar.


Dagarna går, jag går o grubblar för mig själv utan att berätta för i princip någon om de eventuella barnet.
Fredagen kommer, och jag hade tänkt dra till apoteket innan ja pissa så ja fick morgonurinet..

Men sen slog de mig att det är inte värt att tro att man ska pissa på sig o de finns en fin uppfinning som kallas burk, så pissar i den, ringer en kompis o över talar henne att följa med till centrum.

På väg till och i centrum går jag o halvnojjar o domderar för C att jag tror jag redan kan svaret, nånting om att ja trodde hjärtat stod stilla o lite sånt..

Nervöst sammanbrott?

Jag köpte testet gick o kramphöll de o fortsatte svamla lite osammanhängande skit., vi gjorde de vi skulle i centrum o C köpte PK, varav jag snodde en o sa; "jag är inte gravid förens denhär berättar de för mig, så nu får jag dricka denna me gott samvete" sen svepte jag den o vi gick hem.

Väldigt fin logik, JA!


När vi väl kom hem så tog jag testet, fixade, trixade, la de på bordet o satte mig o stirra som ett fån..

C lessnade så hon förvisade mig till sängen, snodde testet o ställde sig vid balkongen.

*C kollar på testet*

Jag; de e positivt, ellerhur??
*C rycker på axlarna*

Jag; va e de negativt?!

*C rycker på axlarna* ja säger ingenting
Jag; menemenemenemenehhhhh..!!

*en liten stund senare*

C; kom o kolla

Jag går fram, tar upp den. tittar, skriker nån form av skräckblandad-förtjusnings-tjut, sätter handen för munnen, säger o herre gud, hyperventilerar en vända, gör om den prosiduren några vändor innan ja sätter mig stirrar på telefonen o säger "ja måste ringa mamma"

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards