Findus lilla Ärta

Alla inlägg under december 2013

Av finduslillaarta - 31 december 2013 17:31

Nyår igen då..

Redan less på alla fyverkerier då både hund o nu även katt är skotträdda..

Tack mina kära äckel till respektlösa grannar!

Aja, nog om de..


Nu snart blir de möta upp två polare o försöka få lite mat i magen!

Sen blir de att dra vidare o möta upp S som redan är hos gemensamma kompisar o fira nyår med dom, kan bli intressant :P


Haha för en gångs skull ser jag faktiskt fram emot följande år, på riktigt!

*sneglar ner på magen o ler lite i smyg*

Aaah ska bli så spännande! Längtar nått så förbannat! :D


Men nu måste jag få lite saker gjort så måste släppa detta nu..


Men jag hoppas ni alla som läser detta får en superbra kväll/morrondag, ta de lugnt me drickat och smällare och ta hand om varandra så hoppas ja vi "ses" igen nästa år ! :)


Gott Nytt År!! Och allt va man nu säger ;)

Kram Kattis & Ärtan :)

 

Av finduslillaarta - 31 december 2013 17:24

Min graviditet i siffror:


  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2013
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2014 
  •  Du är gravid i vecka 15+0 
  •  Bebisen väger c:a 71 gram.
  • Bebisen är c:a 10,7 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 37% av graviditeten.
  •  Du har 174 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2013 till 15-Dec-2013
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2013 till 15-Mar-2014
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2014 till 24-Jun-2014

    * Siffrorna avser genomsnittsbebisen och bygger på medelvärden för ett stort antal undersökta Svenska foster. 

 

 

Min graviditet i datum:

  • Befruktningen ägde rum omkring: 2013-10-01
  • Hjärtat börjar att slå ungefär nu: 2013-10-26
  • Embryot börjar röra sig: 2013-11-18
  • Embryostadiet övergår till fosterstadie: 2013-11-25
  • Alla inre organ är i stort sett färdigbildade: 2013-11-25
  • Risken för missfall avtar efter detta datum: 2013-12-09
  • Illamåendet avtar för de flesta: 2013-12-16
  • Könsorganen börjar bli tydliga (inte på ultraljud): 2013-12-23
  • Fostret kan svälja och kissa: 2014-01-06
  • Ungefärlig nu är det dags för RUL: 2014-01-13
  • Nu kan du kanske känna fostrets rörelser: 2014-01-23
  • Fostret börjar få regelbundet sovmönster: 2014-02-06
  • Fostret kan nu höra: 2014-02-26
  • Nio av tio barn överlever om de föds nu: 2014-03-27
  • Många bebisar lägger sig nu med huvudet nedåt: 2014-04-30
  • Ditt beräknade förlossningsdatum: 2014-06-24

 

 

Din bebis är denna vecka ungefär 11 cm lång och väger omkring 68-94 gram. Såhär dags i graviditeten kan du enkelt se att du är gravid, och om du har kläder som följer kroppen så kan antagligen andra också se att du är gravid. Du kan sannolikt känna din livmoder någon decimeter under naveln.


Om din graviditet inte ännu är daterad så kan din läkare enkelt bestämma fostrets ålder genom att mäta huvudet vid en ultraljudsundersökning.


Den fantastiska utvecklingen fortsätter i en rasande fart och bebisen ser mer och mer ut som en färdig människa för varje dag. Då fostrets hud är så tunn kan du se blodkärlen genom den. Bebisen täcks nu av lanugohår, som dock kommer att försvinna innan förlossningen. Håret på huvudet och ögonbrynen fortsätter att växa. Vissa bebisar föds nästan helt utan hår, medan andra redan har en liten kalufs!


Om du gör en ultraljudsundersökning vid den här tiden så kanske du får se din bebis suga på tummen. Skelettet fortsätter att hårdna genom att binda till sig kalcium. Det är enkelt att förstå varför kalcium är så viktigt i kosten under graviditeten!


Bebisen har en betydande rörlighet och kan böja armarna vid armbågarna och forma handen till en knytnäve.

Av finduslillaarta - 25 december 2013 21:43

I väntan på att en kompis ska höra av sig så tänkte jag passa på att skriva lite skit här, bara för att jag kan :p

Är kvar hos mamma o pratar skit Me hennes karl som lägger in massa gamla negativ på datan, bl.a På mamma pappa o storasyster i Danmark när jag låg i mammas mage då hon var ungefär lika långt gången som jag är nu om ja inte har helt fel :p

Fick nå ryck att väga mig nyss, har tydligen gått upp ca 4kg sen jag skrev in mig hos barnmorskan, o mer kommer de bli antagligen.. Men de e okej :)

För ett tag sen låg jag i soffan uppe o läste bok o vila lite.
Är väldigt väldigt osäker, men jag kände något runt området där läkaren förut pekade ut att ärtan på ett ca ligger, så chansen finns att jag känt min lilla skrutt röra på sig !
Är som sagt väldigt osäker men var de ärtan så skulle de va jättekul ! :D
Spännande om inte annat :D

Blir antagligen hemgång imorgon istället för idag :p

O nu fick ja slut på saker att skriva så ska väl fortsätta prata skit Me folket eller lägga mej o läsa igen o lyssna musik i mina nya lurar :D
Tjing!

Av finduslillaarta - 25 december 2013 18:19

Jag hade preliminärspikat Evelina,
Men så har jag suttit o funderat..
Evelina är jätte fint men känns vanligt på nå vis plus att båda jag har kopplingar till det namnet vilket fått mig att småfundera..

Vet inte vart jag fick det ifrån men Evelin tycker jag lät minst lika fint..
(uttalas som Evelina utan a:et)
Så preliminärspikar om tjejnamnet till Evelin istället :)

Av finduslillaarta - 24 december 2013 21:59

Nu var julen förbi för denna gång.
Hur trevligt de än har vart är de skönt att de är över faktiskt.

Fick "mobil vantar", "vanliga" vantar, extern hårddisk, pengar, godis, byxor, presentkort, två hörlurar, en bok ("mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman) och en vinstfri lott :p
Samt en surfplatta av E som ja fick lite i förskott :p (tror inte jag glömt nå? Aja)
Tack så jätte mycket! Hoppas även mina klappar blev till belåtenhet :)
Förutom de har de blivit massa prat, god mat och fika och självklart den obligatoriska "Ferdinand"!<3

Blir kvar hos mamma till imorgon i alla fall, sen får vi se va som händer o fötter.

Nu idag blir de inte mycket som händer. Fortsätta äta morötter o dipp o lägga sig o dö lite framför tv:n typ.
Vart uppe sen tio i 7 typ sen fick jag tydligen inte sova längre för någon var nog hungrig :p
Aja roligt nästan jämt

Längtar nå så förbenat till 3februari - ultraljudet :D
Tycker vi hoppar över januari i år :p

Men nej nu ser jag snart dubbelt, helt slut!
Frid i luvan o go jul! :)

Av finduslillaarta - 24 december 2013 10:30

Min graviditet i siffror:


  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2013
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2014 
  •  Du är gravid i vecka 14+0 
  •  Bebisen väger c:a 53 gram.
  • Bebisen är c:a 8,7 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 35% av graviditeten.
  •  Du har 181 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2013 till 15-Dec-2013
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2013 till 15-Mar-2014
  •  Din tredje trimester varar från 16-Mar-2014 till 24-Jun-2014

    * Siffrorna avser genomsnittsbebisen och bygger på medelvärden för ett stort antal undersökta Svenska foster. 

 

 

Min graviditet i datum:

  • Befruktningen ägde rum omkring: 2013-10-01
  • Hjärtat börjar att slå ungefär nu: 2013-10-26
  • Embryot börjar röra sig: 2013-11-18
  • Embryostadiet övergår till fosterstadie: 2013-11-25
  • Alla inre organ är i stort sett färdigbildade: 2013-11-25
  • Risken för missfall avtar efter detta datum: 2013-12-09
  • Illamåendet avtar för de flesta: 2013-12-16
  • Könsorganen börjar bli tydliga (inte på ultraljud): 2013-12-23
  • Fostret kan svälja och kissa: 2014-01-06
  • Ungefärlig nu är det dags för RUL: 2014-01-13
  • Nu kan du kanske känna fostrets rörelser: 2014-01-23
  • Fostret börjar få regelbundet sovmönster: 2014-02-06
  • Fostret kan nu höra: 2014-02-26
  • Nio av tio barn överlever om de föds nu: 2014-03-27
  • Många bebisar lägger sig nu med huvudet nedåt: 2014-04-30
  • Ditt beräknade förlossningsdatum: 2014-06-24

 

 

Din bebis är nu 8.1 till 11.4 cm från huvud till stjärt, och väger omkring 52-68 gram. Storleken motsvarar ungefär en grapefrukt.



Bebisen


Ansiktet hos fostret utvecklas alltmer; nu kan man tydligt se en näsrygg och att öron och ögon vandrar mot sina slutliga positioner på huvudet. En annan stor förändring är bildandet av lanugohåret som är ett fint hår som växer över hela kroppen i virvlande mönster efter hudens struktur (som senare bland annat kommer att utgöra bebisens fingeravtryck).


Lanugohåret kommer att falla av innan förlossningen och ersättas av grövre hår.


Bebisens sköldkörtel har mognat och börjar producera hormoner. Om bebisen är en pojke så bildas en prostata, och hos flickor vandrar äggstockarna ner från magen till ljumskarna.


De mjuka broskdelarna börjar nu också delvis att omvandlas till skelett. Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar.



Du


Du känner dig kanske lite mer energisk från och med nu och framåt i graviditeten. Den värsta tröttheten ger vanligtvis med sig och många kvinnor lyser upp under den här delen. Livmodern växer från dag till dag och du kan följa dess tillväxt genom att försiktigt lokalisera den övre delen med fingarna. Den kommer gradvis att växa upp i magen, från under blygdbenet till ovanför din navel. På grund av din växande mage och att du binder mer vätska i kroppen så kommer du sannolikt att börja behöva bära kläder för gravida ganska snart.

 

Av finduslillaarta - 23 december 2013 11:02

Av finduslillaarta - 23 december 2013 10:48

Har lite fullt upp här hemma just nu, där av mindre frånvaro här ifrån, men allt funkar bra o så, ska försöka få in en bättre uppdatering nu i dagarna.


Men eftersom ja drar till mamma idag så tänkte jag ändå passa på att hälsa alla som ser detta


att jag hoppas att ni får en riktigt God Jul ! :)

Ta hand om varandra o njut !

 

Kram Kattis & Ärtan !

Ovido - Quiz & Flashcards