Findus lilla Ärta

Alla inlägg den 19 november 2013

Av finduslillaarta - 19 november 2013 22:38

Min graviditet i siffror:

 

  •  Första dagen for din senaste mens var 17-Sep-2013
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 24-Jun-2014 (s tecken)
  •  Du är gravid i vecka 9+0 
  •  Bebisen är c:a 24 mm. *
  •  Du har klarat av 22% av graviditeten.
  •  Du har 216 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 17-Sep-2013 till 15-Dec-2013
  •  Din andra trimester varar från 16-Dec-2013 till 15-Mar-2014
  • Din tredje trimester varar från 16-Mar-2014 till 24-Jun-2014

    * Siffrorna avser genomsnittsbebisen och bygger på medelvärden för ett stort antal undersökta Svenska foster. 



Min graviditet i datum:

 

  • Befruktningen ägde rum omkring: 2013-10-01
  • Hjärtat börjar att slå ungefär nu: 2013-10-26
  • Embryot börjar röra sig: 2013-11-18
  • Embryostadiet övergår till fosterstadie: 2013-11-25
  • Alla inre organ är i stort sett färdigbildade: 2013-11-25
  • Risken för missfall avtar efter detta datum: 2013-12-09
  • Illamåendet avtar för de flesta: 2013-12-16
  • Könsorganen börjar bli tydliga (inte på ultraljud): 2013-12-23
  • Fostret kan svälja och kissa: 2014-01-06
  • Ungefärlig nu är det dags för RUL: 2014-01-13
  • Nu kan du kanske känna fostrets rörelser: 2014-01-23
  • Fostret börjar få regelbundet sovmönster: 2014-02-06
  • Fostret kan nu höra: 2014-02-26
  • Nio av tio barn överlever om de föds nu: 2014-03-27
  • Många bebisar lägger sig nu med huvudet nedåt: 2014-04-30
  • Ditt beräknade förlossningsdatum: 2014-06-24

 

 

Bebisen:


Trots att din bebis är mycket liten så börjar den alltemer att likna en människa. Ryggen rätas ut och svansen krymper. Huvudet är fortfarande oproportionerlig stort i förhållande till resten av kroppen.


Bebisens ögon är redan väl utvecklade och täcks av ett skyddande membran, och ögonlock som öppnas och stängs är fortfarande några veckor avlägsna.


Vid den här tiden börjar också bebisen att göra små rörelser för att träna sina muskler. De är ännu för små för att du ska kunna känna dem men om du gör ett ultraljud så kan du förmodligen se dem. Armar och händer utvecklas snabbare än ben och fötter på det här stadiet.


Det är fortfarande inte möjligt att se skillnad på pojkar och flickor eftersom de externa delarna av könsorganden ser mycket lika ut. I vecka 9 kan man tydlig se fingrarna.



Du:

 

Ditt cirkulationssytem ändras under graviditeten och ditt blod ökar i volym med hela 50%. Volymökningen är viktig för att kunna tillgodose fostrets behov. Volymen kommer att börja öka redan under första trimestern och ökningen fortsätter under hela graviditeten. Denna utspädning av de röda blodkropparna kan leda till anemi och att du känner dig trött och orkeslös, något man kan åtgärda genom att se till att äta järntillskott.


Det är förmodligen snart dags för inskrivning på MVC

 

Av finduslillaarta - 19 november 2013 11:41

Idag är bara en tung dag..
Känner mig mest nere o vill bara gråta, orkar inte med alla måsten..
"Vad har jag gett mig in på?" snurrar ganska fint i skallen..
Men det löser sig säkert de me, kanske bara e en sån dag..?

För på akuten när jag fick se min lilla ärtas hjärta slå så kändes allt bara rätt, så då måste de ju va så oxå tycker jag.
Anledningen till akutbesöket var att jag vaknade mitt i natten av att jag hade ont i magen, råka nog göra S lite orolig då han aldrig sett mig gråta av smärta förut.. Om vi säger såhär, han har tatuerat revbenen på mig utan att få nån vidare reaktion.
Förutom magontet så har jag även haft rosaaktiga små blödningar sen nu en vecka tillbaka typ, så dom på akuten förberedde mig på att de kunde va missfall på gång..
Men så var tack o lov inte fallet!
Hjärtat slog fint, ärtan låg där h*n skulle o allt såg bra ut.
Magontet tippade dom på kunde vara "trötta tarmar relaterat", eller så är jag bara en av dom som får ont bara för att utan att de e nå farligt.

Men aja, nu ska ja försöka ta mig i kragen, äta, gå ut me hunden o ta mig lite snabbt till jobbet o prata me chefen innan ja ska iväg på nästa möte o kanske få in ett stycke mobil på lagning..

Roligt nästan jämt :p

Ovido - Quiz & Flashcards